تبلیغات
Notions Of Creation - چگونگی بهره برداری سایتهای تجاری از اطلاعات و داده های مشتریان

هیچ کاری بزرگی نیست مگر ایده ای قبل آن باشد

چگونگی بهره برداری سایتهای تجاری از اطلاعات و داده های مشتریان

نویسنده :Niko Bellic
تاریخ:یکشنبه 15 بهمن 1391-03:25 ب.ظ





انترنت اکتو مینویسد که سه روزنامه نگار به اسامی جنیفر ولنتاینو دیورایز, جرمی سینگرواین و اشکان سلطانی سعی کرده اند تا بدانند به چه دلیل قیمت محصولات یک بوتیک انلاین نظیر Staples که نوشت افزار میفروشد برای کاربران مختلف متفاوت است.
 
انها میگویند روشن است که برای مشخص کردن قیمت هر محصول به هر مشتری انلاین پارامترهای بسیاری در نظر گرفته میشوند. مثلا یکی از این پارامترها ای پی مشتری است که به دلایلی میتواند درست نباشد. پارامتر دیگر منطقه مشتری است و اینکه ایا در منطقه ای که او زندگی میکند مغازه رقیبی وجود دارد یا خیر و فاصله مشتری تا ان مغازه چقدر است. منطقه مشتری تعیین کننده درامد متوسط اهالی ان منطقه را نیز به دست میدهد. قیمتها بر اساس این پارامترها که بر همه روشن نیست میتوانند تغییر کند و این اختلاف قیمت میتواند تا ده درصد نیز باشد. البته برای یک محصول ارزان قیمت ده درصد چندان اهمیتی ندارد اما باید به محصولی گران اندیشید که در اینصورت ده درصد میتواند گاهی مبلغی قابل توجه باشد.
 
سایتهای تجاری بیش از پیش قیمتها را با پارامترهای مربوط به هر مشتری تطبیق میدهند و بر اساس مجموعه این پارامترها برای هر مشتری قیمتی را به او پیشنهاد میکنند. در اینجا دیگر صحبت از تغییر قیمت که بر اساس عرضه و تقاضا است نیست بلکه قیمتها بسته به اطلاعات به دست امده از هر مشتری و بدون اینکه او از این موضوع مطلع باشد است.
 
پیشرفتهائی که در زمینه انالیز داده ها شده به سایتهای تجاری کمک میکند تا بهتر بتوانند با ابزار گوناگون قیمتهای خود را برای هر مشتری تعیین کنند. این قبیل قیمتها بسیار روی سایتهای مسافرتی دیده میشوند.
 
کانسپت قیمتهای الگوریتمیک با توجه به الگوریتمها و داده های کم و بیش پیچیده قیمت محصولات را تغییر میدهد و میتواند بر اساس لیستی از معیارها نظیر موجود بودن محصول در زمان واقعی و رقابتها و جدید بودن محصول و مشخصات مشتری نظیر موقعیت اجتماعی, سن, محله سکونت, سیستمی که با ان کانکت شده, وفادار ماندن و غیره باشد.
 
شاید برایتان جالب باشد که بدانید چندی پیش روی فرومی همین بحث تفاوت قیمت محصولات برای هر مشتری شده بود و بسیاری از کاربران برای ازمایش به یک سایت مسافرنی کانکت شده بودند تا قیمت مسافرت در زمانی یکسان را که شامل بلیط رفت و برگشت با هواپیما و هتل میشد را ببینند. شاید باورتان نشود اما قیمتها و مقصدهای پیشنهادی برای انهائیکه با سیستم مک به این سایت کانکت شده بودند با انهائیکه با سیستم ویندوز کانکت شده بودند متفاوت بود. قیمتها برای مشتریانی که سیستم مک داشتند گرانتر از انهائی بود که سیستم ویندوز داشتند و طبیعتا هتلهای پیشنهادی به مشتریان با سیستم مک لوکس تر از هتلهای پیشنهادی به مشتریان با سیستم ویندوز بود و شاید که کمی مضحک به نظر بیاید اما این کاربران از خود میپرسیدند که ایا احیانا ممکن است که به انهائیکه با سیستم لینوکس به این سایت کانکت میشوند بجای هتل گوشه خیابان پیشنهاد شود ؟ اما همین نشان میدهد که تنها این روزنامه نگارانی که بالاتر از انها نام برده شد نیستند که در صدد کشف دلیل اختلاف قیمت محصولات فروشی انلاین برای هر مشتری برامده اند.
 
در واقع از سال 2005 به تدریج مشتریان این سایتهای تجاری انلاین این موضوع که قیمت محصولات برای همگان یکسان نیست را کشف کرده بودند اما از معیارها یا بعدها الگوریتمهای این سایتها برای تعیین قیمت چیزی نمیدانستند و البته هنوز هم این الگوریتمها و معیارها جزو اسرار این سایتها هستند.
 
سایت امازون یکی از سایتهائی است که الگوریتمهای بسیاری دارد. یک الگوریتم مربوط به مدیریت سفارش تیتر کتابها میشود که خود بستگی به معیارهائی و همچنین الگوریتمهای دیگر فروش دارد. دیگری الگوریتمی برای فروشها است و باز دیگری برای تعیین قیمت محصولات پیشنهادی است.
 
اما کسی دقیقا چیزی راجع به این الگوریتمها و معیارها و عملکردشان نمیداند. انها ارزشمندترین راز سایتهای تجاری انلاین هستند. اما مرتبا مشتریانی بوده اند که از سال 2005 تا کنون به دلیل پی بردن به اختلاف قیمت برای یک محصول بخصوص و برای هر مشتری شکایت کرده اند. وقتی که شما بلیط هواپیما یا ترن رزرو میکنید اطلاعات به دست امده از شما تعیین کننده قیمت بلیطها برای شما خواهند بود. این قیمتها بر اساس معیارهای بسیاری است که شما از انها بی اطلاع هستید. این امر به هیچوجه برای مشتریان خوشایند نیست و بعلاوه ان را تبعیض قائل شدن بین مشتریان میدانند.
 
تا کنون برای دانستن قیمت محصولی اغلب خریداران با رجوع به چند سایت رقیب میتوانستند ان سایتی که قیمت مناسب تر پیشنهاد میکرد را برگزینند و یا لااقل بدینگونه در مورد قیمت محصولی اطلاعاتی کسب کنند اما با قیمتهای الگوریتمی همه چیز بستگی به این دارد که از کجا کانکت میشوید و یا چه سیستمی دارید و یا در کدام منطقه زندگی میکنید. بعنوان مثال بر اساس اماری که یک روزنامه امریکائی تهیه کرده است اینطور برمیاید که اغلب به مشتریانی که با موبایل کانکت میشوند تخفیف بیشتری از مشتریانی که با یک کامپیوتر کانکت میشوند داده میشود. به تدریجی که روشهای تحلیلی دموکراتیزه میشوند, قیمتهای الگوریتمی نیز گسترش میابند
 
اما راه حل برای این مشکل میتواند ساده باشد. کافی است که سایتهای تجاری یک صفحه برای قیمتهای الگوریتمی خود ایجاد کنند و روی ان به مشتریان توضیح دهند که معیارهائی که برای قیمتهای پیشنهادی در نظر میگیرند چه میباشند.


دنبالک ها: منبع: ترفندستان 

BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 03:31 ب.ظ
Very shortly this web page will be famous amid all blogging and
site-building people, due to it's good articles
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر